بیشتر بخوانید

6 توصیه مهم که هر گردشگری باید درباره شهر مسکو بداند

6 توصیه مهم که هر گردشگری باید درباره شهر مسکو بداند

شهر مسکو، پایتخت در ناحیه مرکزی بخش اروپایی کشور واقع شده و تاریخ بنای آن به سال 1147میلادی می رسد. مسکو بزرگترین مرکز علمی و آموزش عالی در روسیه می باشد که بیش از 80 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در آن فعالیت می نمایند.

مسکو با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر قاره اروپا و ششمین شهر پرجمعیت دنیاست. مسکو کاملا مسطح بوده و دارای علائم شهری بسیار نادری می باشد که آسمان خراش های 7خواهران استالین را می توان جزئی از آنها دانست. این ساختمانهای بزرگ و با ابهت در زمان استالین ساخته شده اند که دانشگاه مسکو و وزارت خارجه از آن تعداد هستند. متروی مسکو زیباترین متروی جهان است که در سال 1930 بنا گردیده و ایستگاههای آن همانند کاخ های سلطنتی و سالن های درباری می باشند.

مسکو همچنین دارای رودخانه های فراوان با کشتی های مسافربری مشغول به کار می باشند که شب ها مناظر بسیار زیبایی را بوجود می آورند.

کاخ کرملین، قلعه ای باستانی در این شهر است که محل زندگی رئیس جمهور روسیه و استقرار قوه مجریه این کشور است. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت شوروی آن کشور بود.

 

میدان سرخ

میدان سرخ

میدان سرخ قرنهاست قلب و روح مسکو را تشکیل می دهد. میدان سرخ جایگاه نمادهای غنی روسیه است و از کلیسای جامع باسیل گرفته تا کاخ کرملین و مقبره لنین.

این میدان با مساحتی بیش از 7 هکتار پس از تیان آن من پکن و نقش جهان اصفهان سومین میدان بزرگ دنیا می باشد که در زمان شوروی سابق شاهد گردهمایی های بزرگ و تظاهرات گسترده سوسیالیستی بود و در آن مراسم نظامی به ویژه پس از پیروزی بر آلمان در جنگ دوم جهانی برگزار می شد.

میدان سرخ در اوایل قرن 15 میلادی تنها به عنوان یک بازار ساخته شد ولی بعدها طی دو قرن به زیبایی آن اضافه گردید و به کراسنویاپلوشاد(میدان زیبا) معروف شد.

 

کاح کرملین

کرملین

کرملین در طول هشتصد سال گذشته نقش پررنگی در تاریخ روسیه بازی کرده است. دژی چوبی در قرن 12، مقر کلیسای ارتدوکس از قرن 14 و پایتخت روسیه متحد در دوران ایوان کبیر.

ساختمانهای سنگی، کلیساهای جامع باشکوه،قصر و اقامتگاه های سلطنتی، برجهای بلند و میدانهای زیبا در طی تاریخ در این منطقه برافراشته شده و آن را به یک جاذبه معماری بی نظیر تبدیل می کنند.

امروزه کرملین همچنان فریبنده،تاثیرگذار و در عین حال ترسناک است. اگرچه 2/3 آن برای عموم بسته است اما 1/3 باقیمانده، آنقدر گسترده و جذاب است که بازدیدش روزها وقت می برد.

 

دانشگاه دولتی مسکو روسیه

دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه دولتی لومونُسُـف مسکو با نام اختصاری ام. گ. او МГУ یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور روسیه است. این دانشگاه در شمار یکی از زیباترین، بهترین و با عظمت‌ترین دانشگاه‌های در سطح جهانی از لحاظ معماری، به شمار می‌آید که در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۷۷۵، با همت میخائیل واسیلویچ لومونسف در ساختمان نه چندان بزرگی در میدان سرخ تأسیس شد و نخستین دانشگاه کشور روسیه بود.

ساختمان اصلی دانشگاه مسکو که به سبک معماری گوتیک و باروک ساخته شده است، یکی از هفت آسمان‌خراشی است که در اواخر دوران ژوزف استالین به دستور او در مسکو ساخته شدند.

این دانشگاه در رتبه بندی QS برای سیزدهمین سال متوالی عنوان بهترین دانشگاه روسیه را به دست آورده است.

 

معروفترین خیابان های مسکو

خیابان آربات

خیابان آربات یا “شانزلیزه مسکو” زیباترین خیابان مسکو است که تار و پودش را با هنر بافته اند. خیابانی سنگفرش با ساختمانهای قدیمی زیبا و گاهی عجیب و غریب و هنرمندانی که بساطشان را پهن کرده اند و به رهگذران عرضه می کنند.

آربات خیابانی پیاده‌رو به طول یک کیلومتر است که در مرکز تاریخی مسکو قرار دارد. این خیابان از قرن پانزدهم در شهر وجود داشته و یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های سالم مانده در پایتخت روسیه محسوب می‌شود.

خیابان آربات

این خیابان جاییست که برای همه هنرمندان و هنرجویان امکان عرض اندام وجود دارد، از جوانانی که به موسیقی راک علاقه مندند تا آنها که آهنگ های کلاسیک را ترجیح می دهند.

خیابان آربات فروشگاه هایی دارد که صنایع دستی در آنها عرضه می شوند که قیمت اجناسشان به نسبت فروشگاه های دیگر ارزانتر است.در اواسط این خیابان هم خانه الکساندر پوشکین شاعر معروف روسیه قرار دارد که امروز تبدیل به خانه موزه پوشکین شده است.

 

خیابان کوزنسکی موست

مدرن ترین و لوکس ترین مراکز خرید مسکو در خیابان کوزنسکی قرار دارند. عمارتهای اشرافی متعددی در دو طرف این خیابان به چشم می خورند که اکثر آنها به مرکز خرید و رستوران تبدیل شده اند.

خیابان کوزنسکی موست موسکو

از اواسط قرن هجدهم این خیابان هم به خاطر مد و محصولات لوکس مشهور شد. البته به خاطر دو کتابخانه دولتی بزرگ و سالن نمایشگاهی و ساختمان تئاتر نیز جنبه فرهنگی کورنیتسکی موست قابل توجه شده است.

یکی از جاذبه گردشگری اصلی این خیابان “ساختمان کتابهای خارجی” است که شامل کتاب های ادبی انگلیسی و نقشه ها و راهنمای مسافرین به زبان های مختلف دنیا می باشد.

 

خیابان تورسکایای لوکس‌ترین خیابان مسکو

خیابان تورسکایای مسکو پنجمین خیابان گران جهان است. قیمت اجاره هر فوت مربع از زمینهای این خیابان نیز به بیش از 500 دلار می رسد. اکثر فروشگاه‌های لوکس و مجلل مسکو در این خیابان وجود دارد.

خیابان تورسکایای لوکس‌ترین خیابان مسکو

خیابان قدیمی و توریستی تورسکایا جزء قدیمی ترین و زیباترین خیابان های شهر مسکو می باشد که در گذشته جاده اصلی مسکو و مسیر رفت و آمد تزار بوده. خیابان تورسکایای مسکو پنجمین خیابان گران جهان است. اکثر فروشگاه‌های لوکس و مجلل مسکو در این خیابان وجود دارد.

این خیابان اکنون مهمترین خیابان مسکو می باشد. در امتداد آن ساختمان های عظیم با معماری های خیره کننده به چشم می خورد که اصلی ترین آنها عبارتند از ساختمان مجلس روسیه، مجموعه تئاتر، ساختمان تلگراف مرکزی، ساختمان شهرداری، یک قصر اشرافی قرن 18 و مجسمه های سران روس می باشد.

مراکز خرید مسکو

اگر تور مسکو را برای مسافرت انتخاب کرده اید و یا در یکی از تورهای ترکیبی روسیه شرکت نموده اید و میخواهید به این شهر نیز سفر کنید و اغلب گردشگران مایلند از مراکز خرید مسکو بازدید کنند. در واقع یکی از جاذبه های گردشگری مسکو همین مراکز خرید متنوع آن است.

مرکز خرید گوم موسکو

مرکز خرید گوم

با قدمت بیش از 120 سال، در میدان سرخ مسکو واقع شده و گرانقیمت ترین کالاهای برند جهان را در دل خود جای داده و یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری دنیاست که در سال ۱۸۹۳ افتتاح شده است.

حدود 200 فروشگاه در این مجتمع موجود است. گوم مرکز خریدی پیشرو در مارک‌های معروف جهان در روسیه به شمار می آید. بنای این ساختمان به نوعی نماد مسکو و هم‌سطح با بنای کرملین و مقبره لنین است.

 

مرکز خرید اویاپارک مسکو

اویاپارک

عظیم ترین مرکز خریدی که تاکنون در کل روسیه ساخته شده است، اویاپارک است. اویاپارک متشکل از ۵۰۰ بوتیک، ۸۰ رستوران، ۱۷ سالن سینما و یک آکواریوم غول پیکر است. طراحی فوق‌العاده زیبای مرکز خرید، اجناس عالی همگی دست به دست هم داده‌اند تا یکی از بهترین و مدرن‌ترین مراکز خرید دنیا را  روسها در این مکان بسازند. با وجود این‌که قیمت برخی از اجناس برای اقشار متوسط جامعه‌گران هست اما همچنان بهترین مکان برای سپری کردن اوقاتتان در این شهر بحساب می آید.

 

مرکز خرید مترو پلیس موسکو

مترو پلیس

مترو پلیس یکی دیگر از مراکز خرید مسکو است که به راحتی و به کمک مترو می توانید به آن دسترسی داشته باشید. این مرکز خرید از مساحت زیادی برخوردار است و چندین فروشگاه بزرگ دارد. لازم به ذکر است که برندهایی مانند NEW، H&M، Spencer، Zara، و GAP، در این مجموعه فعالیت می کنند. علاوه بر خرید در این مرکز می توانید به بهترین رستوران ها، کافه ها، بازی های بولینگ، استخر و سینما نیز بروید.

مدارک مورد نیاز ویزای روسیه

نکاتی که باید در سفر به روسیه به آنها توجه داشته باشید:

  • واحد پول روسیه روبل است و روبل معادل 100 کوپک است.
  • در روسیه هرگز سوار خودروهای شخصی که جلوی شما ترمز می کنند نشوید. برای کرایه تاکسی بر سر قیمت ها همان اول توافق نمایید.
  • کیفیت آب آشامیدنی در روسیه بسیار متغیر است. توصیه می کنیم که از آب آشامیدنی درون بطری که در فروشگاه ها عرضه میشود استفاده نمایید.
  • اختلاف زمانی بین مسکو و تهران، نیم ساعت است. (مسکو نیم ساعت از تهران عقب تر است)
  • مترو ارزانترین وسیله حمل و نقل در این شهر است.
  • بهترین زمان برای سفر به این شهر بین ماه های “آوریل” تا “می” می باشد. در این زمان خورشید در بیشتر ساعات روز در می درخشد.
  • گرانترین و منحصر به فردترین رستورانهای مسکو در مرکز شهر قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید