بیشتر بخوانید

15 جاذبه دیدنی سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه

15 جاذبه دیدنی سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است که در منتهی‌الیه شمال‌غرب کشور روسیه واقع شده‌ است. این شهر در ناحیه فدرال و مرکز استان لنینگراد می باشد.

تاریخ تاسیس این شهر در ۱۶ می ۱۷۰۳ میلادی توسط پتر اول می باشد و جالب است بدانید که این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه در سال‌های ۱۷۱۲ تا ۱۹۱۸ بوده و در سال ۱۹۱۴ میلادی تا ۱۹۲۴ بنام پتروگراد و از ۱۹۹۱ لنینگراد و از آن پس تا به امروز سن پتربورگ خوانده می‌شود و البته در فارسی دوره قاجار سن پطرزبورغ نامیده و نوشته میشده.

سن پترزبورگ بعنوان یک مرکز مهم اقتصادی، حمل و نقل، علمی و فرهنگی در روسیه محسوب می‌شود. بسیاری مراکز تاریخی شهر در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده‌اند که کانونی جذاب برای بسیاری از گردشگران است. تنها در سال ۲۰۱۸، ۸/۵ میلیون نفر از این شهر بازدید کرده‌اند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای روسیه چیست؟

میتوان از این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه روسها در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم نام برد که از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ و فرهنگ روس‌ها برخوردار است که در زمان جنگ جهانی دوم، ماه‌ها در محاصره نازیها بوده و مردمانش با جانفشانی و فداکاری‌های بسیار آن را حفظ کردند. سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه نام گرفته‌است.

 

بررسی جغرافیا و شرایط آب و هوایی سن پترزبورگ

بررسی جغرافیا و شرایط آب و هوایی سن پترزبورگ

شهر در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک واقع شده است. زمستانها  در این شهر طولانی و همراه با بادهایی که از سمت رود نوا می‌وزد همراه است. تابستان آن نیز معتدل می باشد.

در این محل شما طولانی‌ ترین روز را در ۲۲ ژوئن تجربه می‌کنید. طول روز در این تاریخ، ۱۸ ساعت و ۵۰ دقیقه و ۲۲ دسامبر در زمستان کوتاه‌ترین روز را با ۵ ساعت و ۵۱ دقیقه تجربه خواهید کرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص این شهر پدیده معروف به شبهای سفید را در سن پترزبورگ در طولانی‌ترین روزهای تابستان را می توانید تجربه و از نزدیک آن را ببینید.

پدیده شب های سفید چیست؟

پدیده شب های سفید چیست؟

شهر سن پترزبورگ که از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است و از شمالی‌ترین شهر پرجمعیت جهان به‌شمار می‌رود که هر سال در اوایل تابستان به علت طولانی شدن زمان تابش آفتاب در تاریکی شب فرو نمی‌رود و همه مدت شبانه روز یا هوا روشن است یا در حالت گرگ و میش صبحگاهی قارر دارد که به همین علت به شب‌های اوایل فصل تابستان در این شهر شب‌های سفید می گویند.

 

با جاذبه دیدنی و گردشگری پایتخت فرهنگی روسیه سن پترزبورگ بیشتر آشنا شوید

کنسرواتوار سن پترزبورگ

کنسرواتوار سن پترزبورگ

کنسرواتوار دولتی ن. الف. ریمسکی-کورساکوف سنت پیترزبورگ یکی از قدیمی‌ترین آکادمی موسیقی در روسیه است که در سال ۱۸۶۲ میلادی در این شهر تاسیس شده و به نام آهنگساز روسی نیکلای آندره‌ویچ ریمسکی-کورساکوف نامگذاری شده‌است. از مشهورترین دانش دانش‌آموختگان این آکادمی دیمیتری شوستاکوویچ، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، سرگئی پروکفیف بوده اند.

موزه ارمیتاژ روسیه

موزه ارمیتاژ

موزه ارمیتاژ، آرمیتاژ یا هِرمیتاژ با ۳ میلیون اثر هنری که البته همه بصورت هم زمان قابل نمایش نیست، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان بشمار میرود.

مجموعهٔ عظیم ارمیتاژ در چهار بنا که هر کدام از این ساختمان ها به تنهایی یک اثر تاریخی و هنری است به نمایش گذاشته شده‌است. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده‌است. موزه ارمیتاژ دارای شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام هلند، لندن و لاس وگاس دارد. از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه ارمیتاژ هستند، می‌توان به میکل‌آنژ، لئوناردو دا وینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو اشاره کرد.

موزه ارمیتاژ آرمیتاژ یا هِرمیتاژ

البته این موزه مجموعه آثار متعددی دیگری نیز در دل خود جای داده که می‌توان به نشان‌ها، لباس‌ها و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی از جواهرات ساخته فابرژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.

کلیسای جامع سنت ایزاک

کلیسای جامع سنت ایزاک

این کلیسه در قرن ۱۹ بنا شده است دارای گنبدی طلایی است و از مشهورترین بناهای تاریخی شهر سن پترزبورگ بحساب می آید. گردشگران می توانند از سکوی طلاکاری آن چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر ببینند. مجسمه‌های حواریون زیبایی در بالای کلیسای جامع ایزاک قرار گرفته اند و روی درهای بزرگ این کلیسا نیز با صحنه‌هایی از کتاب مقدس آذین داده شده است. داخل سقف کلیسا نقاشی‌های Karl Bryullov هنرنمایی می‌کند.

نمای داخلی کلیسای جامع سنت ایزاک

امروزه کلیسای جامع سنت ایزاک کاربری موزه دارد که مجموعه‌ای از هنرهای قرن ۱۹ میلادی را در دل خود جای داده است. سبک معماری این کلیسا مانند کلیسای سنت کاترین (قرن ۱۹) تلفیقی از سبک باروک و کلاسیک است. در دوران شوروی، از این موزه به عنوان موزه‌ی کفر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قلعه پیتر و پاول

قلعه پیتر و پاول

قلعه پیتر و پاول (Peter and Paul Fortress) که ارگ اصلی شهر سنت پترزبورگ بحساب می آید در جزیره کوچک زایاچی در دهانه رود نوا و قلب سنت پترزبورگ قرار دارد و شالوده و اولین بنای شهر یعنی قلعه پیتر و پل بر روی آن ساخته شد.

وجود تعداد زیادی آثار تاریخی در این جزیره باعث شده که به موزه ی شهر معروف شود و گردشگران زیادی در بازدید از آن از  بناها، موزه ها و نمایشگاه ها دیدن کنند. قلعه سنت و پل و همه ی بناهایی که در حصار دیوارهای قلعه هستند از جاذبه های منحصربفرد و هویت شهر سنت پترزبورگ به شمار می روند.

شهر که در سال ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر و به دست یک معمار سوئدی طراحی شده بود و در اوایل دهه ۱۹۲۰ این قلعه به عنوان زندان کاربرد داشته است و امروز به مهمترین بخش موزه ی تاریخی شهر تبدیل شده است. گردشگران در بالای برج و باروهای این جاذبه دیدنی قلعه می توانند از چشم اندازهای جذاب کناره های رود نوا لذت ببرند و از زیبایی های زیاد داخل محوطه آن بازدید کنند.

 

قصر کوچک سن پترزبورگ، کلبه پتر کبیر

قصر کوچک سن پترزبورگ، کلبه پتر کبیر

کلبه پتر کبیر یکی از جاذبه های گردشگری بسیار قدیمی در شهر سن پترزبورگ است. این ساختمان چوبی در حقیقت اولین عمارت مسکونی در شهر تازه تأسیس سن پترزبورگ بوده که از آن به عنوان اولین کاخ سلطنتی تزار نیز یاد می کنند.

پس‌ از آنکه پتر کبیر تصمیم به یک پارچه نمودن روستاهای شمال غرب روسیه و احداث یک شهر مدرن و یکپارچه گرفت، وارد این منطقه شد با کمک نجاران ارتش و سربازان هنگ سمیونوسکی روسیه ساخته شده و برای آنکه کلبه پتر کبیر آجری به نظر برسد، دیوارهای آن با رنگ روغن به رنگ قرمز رنگامیزی کرده اند. این بنای چوبی امروزه به نام کلبه پتر کبیر شناخته می‌شود.

مساحت این بنای تاریخی فقط 60 متر مربع می باشد و درون آن یک اتاق نشیمن، یک اتاق خواب و یک اتاق مطالعه قرار دارد. این کلبه دارای سقفی بلند و پنجره های بزرگی است که برگرفته از معماری سنتی روستایی و ترکیب آن با معماری هلندی در قرن هفدهم می باشد.

کلبه پتر کبیر و فضای اطراف آن، حال و هوای روسیه قدیم و نخستین سال های بنا شدن سن پترزبورگ را به بازدید کنندگان القا می کند و یکی از اماکن تاریخی مهمی است که در سفر با تور روسیه گردشگران را به خود جلب می کند.

کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی خون ریخته شده سنت پترزبورگ (Church of the Savior on Blood) یکی دیگر از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ است. کلیسای “بناشده بر خون”، یا کلیسای “قیامِ مسیح” از دیگر نام‌هایی است که به این مکان تاریخی می‌دهند.

ساخت کلیسا در سال 1883 به دستور الکساندر سوم، به‌عنوان یادبودی برای پدرش تزار الکساندر دوم در محل ترور او شروع شد. معماری “کلیسای ناجی خون” با معماری سایر بناهای شهر متفاوت است. معماری شهری غالباً در سبک باروک و نئوکلاسیک است، اما سبک روسی متعلق به قرون‌ وسطی کاملاً در معماری این کلیسا مشهود است. شاید سبک معماری و نقش و نگاره‌های این کلیسا گردشگران را بیشتر به یاد کلیسای سنت باسیل مسکو می اندازد.

کلیسای ناجی خون ریخته شده سنت پترزبورگ (Church of the Savior on Blood) یکی دیگر از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ است. کلیسای "بناشده بر خون"، یا کلیسای "قیامِ مسیح" از دیگر نام‌هایی است که به این مکان تاریخی می‌دهند.

کلیسای ناجی خون دارای 7500 مترمربع موزاییک است، که بعد از کلیسای جامع سنت لوئیس با 7700 مترمربع، رکورددار بیشترین میزان مصرف موزاییک در دنیا را داراست. ورودی کلیسا توسط بزرگ‌ترین معماران روسی آن زمان ساخته شد. دیوارها و سقف داخلی کلیسا با استفاده از موزاییک‌های فوق‌العاده زیبا بصورت کامل پوشیده شده است. تصاویر اصلی روی موزاییک‌ها با ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌های چشم‌نواز متعلق به کتاب مقدس‌ می باشند.

 

موزه دولتی روسیه در سن پترزبورگ

موزه دولتی روسیه در سن پترزبورگ

این موزه بزرگترین مرکز نگهداری هنرهای زیبا در سن پترزبورگ است و بزرگترین موزه در کل کشور روسیه می باشد. می‌توان از موزه دولتی روسیه به عنوان گنجینه ای در قلب تاریخی شهر نام برد، موزه ای که از بزرگترین مجموعه هنری روسیه در مجموعه ای شگرف با معماری منحصربه فردش محافظت می‌کند.

ساختمان موزه، کاخی است که در ۱۸۱۹ تا ۱۸۲۵ ساخته شده است. معماری این کاخ به دلیل داشتن سالن‌های رقص (باله) فراوان مشهور است. در معماری این موزه به معماری ایتالیایی هم توجه شده‌است

درون این موزه امروزه مجموعه‌ای متشکل از بیش از ۴۰۰ هزار اثر هنری از هنرمندان روسی را با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال موجود است و محلی دوست داشتنی و محبوب در بین علاقه‌مندان به هنر به‌شمار می‌رود.

این موزه در مجتمعی به مساحت ۳۰ هکتار قرار گرفته، مجتمعی که میزبان دیگر بناهای جاودانه مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم نظیر میخائیلوفسکی (Mikhailovsky)، اِستراگانوف (Stroganov)، کاخ‌های مرمر (Marble Palaces) و قلعه میخائیلوفسکی (Mikhailovsky Castle) است. همچنین باغ میخائیلوفسکی (Mikhailovsky Garden)، باغ تابستانی (Summer Garden)، باغ تابستانی پتر اول و کلبه پتر کبیر (Cabin of Peter the Grea) نیز جزوی از مجموعه این موزه به‌شمار می‌روند. موزه دولتی روسیه امروزه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مجموعه‌های هنری، یک مرکز تحقیق، حفاظت و مطالعه نقش مهمی را در نظارت بر کار همه موزه‌های هنری جهان ایفا می‌کند.

مکان نگهداری اضلی ترین مجموعه های موزه دولتی

  • مجموعه اصلی واقع در کاخ میخائیلوفسکی
  • مجموعه‌های قصر مرمر
  • مجموعه‌های قصر اِستراگانوف
  • مجموعه‌های قلعه میخائیلوفسکی

 

کاخ سلطنتی کنستانتین یکی از شاهکارهای معماری روسیه

کاخ سلطنتی کنستانتین یکی از شاهکارهای معماری روسیه

بنای این کاخ یادگار قرن 18 میلادی است. ساخت این کاخ برمیگردد به زمانی که پتر کبیر به خارج از کشور سفر کرده بود و معمار مشهور آن دوران ژان باپتیست لبلوند را ملاقات میکند و از او درخواست کرده تا  اقامتگاه باشکوهی در کنار خلیج فنلاند برای او بسازد.

این کاخ که امروزه از جاذبه های دیدنی‌های و گردشگری روسیه به شمار می‌آید و در 30 کیلومتری سنت پترزبورگ در استرلنا واقع شده و به همین دلیل به آن کاخ استرلنا یا استرلنایا هم می‌گویند. هر کدام از بخش‌هایی کاخ با نام یکی از شهرهای روسیه نامگذاری شده است.

مجسمه صدساله پترکبیر، مشهورترین تزار روسیه و کسی که روسیه را به یک ابرقدرت تبدیل کرد در مرکز کاخ قرار گرفته تا نمادی از قدرت روسیه باشد. نقش و نگارهای اتاق‌های مختلفی مانند اتاق میاندوریا، سالن آبی (سالن ضیافت‌های باشکوه)، سالن مرمری، سالن صورتی، سالن موسیقی، سالن بلودرا و بقیه سالن‌ها آنقدر ظریف و زیباست است که ساعت‌ها چشمان هر بیننده ای را خیره می‌کند.

بازدید از کاخ کنستانتینوفکسی، کاخ کنگره ملی یا همان کاخ کنستانتین با معماری باشکوه، چشم‌انداز شگفت‌انگیزش با تزئینات داخلی جذاب و محوطه وسیع و رویاییش را به هر گردشگری پیشنهاد می کنیم.

 

کاخ کاترین

کاخ کاترین

کاخ کاترین قصر تابستانی متعلق به کاترین اول، همسر پتر کبیر، ساخته شده توسط ناظامیک یکی از دیدنی‌های سنت پترزبورگ و جاذبه‌های گردشگری روسیه در محلی به نام تزارسکویه سلو که به معنی دهکده تزارها است قرار دارد، این منطقه تا قرن هجدهم میلادی در اشغال کشور سوئد قرار داشته و پس از پیروزی روسیه بر ارتش سوئد باز پس گرفته شده است.

اتاق کهربا با استفاده از کهربای کالینینگراد بازسازی شد یکی از اتاق‌های کاخ کاترین می باشد که زیبایی منحصر بفردی دارد.

کاخ کاترین قصر تابستانی متعلق به کاترین اول، همسر پتر کبیر، ساخته شده توسط ناظامیک یکی از دیدنی‌های سنت پترزبورگ و جاذبه‌های گردشگری روسیه در محلی به نام تزارسکویه سلو که به معنی دهکده تزارها است قرار دارد

دهکده تزارها یا همان کاخ کاترین قصر باشکوهی است که در شهر پوشکین در ۲۵ کیلومتری جنوب سنت پترزبورگ واقع شده‌است

دهکده تزارها یا همان کاخ کاترین قصر باشکوهی است که در شهر پوشکین در ۲۵ کیلومتری جنوب سنت پترزبورگ واقع شده‌است. این عمارت منحصر به فرد را به جرات می‌توان مجلل‌ترین و با شکوه‌ترین بنای شهر سنت پترزبورگ نامید یکی از آثار گردشگری خارق‌العاده دنیا محسوب می‌شود که نمادی کامل از جاه طلبی‌های خاندان سلطنتی روسیه نامید که از حیث ارزش آثار هنری و زیبایی منحصر به فردش با آثار شاخصی مانند کاخ ورسای در فرانسه را پشت سر خود می بیند. قصر با شکوه کاترین، گالری کامرون، پارک زیبای کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر از جمله مهم‌ترین قسمت‌های این محل هستند.

برای بازدید از این مجموعه ارزشمند بیاد داشته باشید که به وقت تقویمی روسیه دوشنبه‌ها تعطیل است.

کاخ پترهوف با مجموعه عمارت‌ها و باغهایش

کاخ پترهوف با مجموعه عمارت‌ها و باغهایش

این مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های مجلل مربوط به دودمان رومانوف است که به فرمان پتر کبیر بنا شده‌ اند. این مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های پترهوف به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. جالب است بدانید کاخ پترهوف در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است و کاخ پتروف در خود عمارت‌های شامل مون‌پِلیسر، مارلی، هرمیتاژ و کوتیج جای داده است.

تندیس‌های برنزی منحصر به‌فرد و آب‌نماهای طبقاتی و پله‌ای محوطهٔ کاخ اصلی از دیدنی‌ترین بخش‌های این کاخ هستند. مساحت باغهای اطراف کاخ در حدود ۲۰۰ هکتار است و سه عمارت به نام‌های پاگودنبورگ، بسادنبورگ و آمالینبورگ در این باغ واقع شده‌اند.

 

تندیس سوارکار برنزی در سن پترزبورگ

تندیس سوارکار برنزی

سوارکار برنزی تندیس اسب‌سواری از پتر کبیر است. این مجسمه به دستور کاترین کبیر توسط مجسمه‌ساز فرانسوی اتین موریس فالکونه ساخته شد. عنوان مجسمه از شعری به نام سوارکار برنزی از الکساندر پوشکین گرفته شده که از آثار ادبی مهم روسیه به حساب می‌آید. این مجسمه یکی از نمادهای اصلی شهر سن پترزبورگ بحساب می آید که دیدن این اثر هنری برای هر گردشگری میتواند جالب باشد.

 

تالار مارینسکی

تالار مارینسکی

تئاتر مارینسکی یا همان تالار مارینسکی سالن اپرا و باله در شهر سن پترزبورگ روسیه است که دارای قدمتی ۱۵۰ ساله است. این سالن در سال ۱۸۶۰ افتتاح شد و به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگسازان اواخر سده نوزدهم مانند چایکوفسکی، موسورگسکی و ریمسکی کرساکف تبدیل گردید و امروزه برای خانه اپرا، ارکستر و باله مارینسکی استفاده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید