بیشتر بخوانید

با 9 جاذبه گردشگری دهلی شهری با قدمت 5000 ساله هند آشنا شوید

با 9 جاذبه گردشگری دهلی شهری با قدمت 5000 ساله هند آشنا شوید

دهلی پایتخت هند که هفتمین کشور بزرگ جهان است و مرزهایش از رشته کوه های سر به فلک کشیده هیمالیا تا جنگل های گرمسیری کرالا از رود مقدس گنگ تا ماسه های صحرای تار کشیده شده است.

این کشور بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد که مردمانش به 2000 قومیت مختلف تقسیم می شوند که به بیش از 200 زبان مختلف سخن می گویند.

هند همانند وسعت و جمعیتش از گونه های پایان ناپذیر فرهنگی، مناظر طبیعی، بناها و مکان های قابل اکتشاف دارد. گردشگران در تور هند با کلکسیون نامحدودی از جاذبه های گردشگری مواجه میشود که همواره تحسین و حیرت توریست ها را برمی انگیزند.

تمامی مسافران تور همد می توانند از آثار و بقایای باستانی تا سازه های مذهبی خیره کننده و شهرهای اسرا آمیز قدیمی و مناظر مختلف آن بازدید کنند. اگر قصد سفر به شبه قاره هند دارید پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای سفر به هند را بخوانید.

دهلی شهری 5000 هزارساله و 25 میلیون نفری

شهر پر رمز و راز جادویی و 25 میلیون نفره دهلی پایتخت هند مانند امپراطوری رم شرقی مملو از آثار امپراتوری های قبلی حاکم بر آن بوده که با قدمتی افزون بر 5000 سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود.

دهلی تاکنون ۱۱ بار ویران گشته و دوباره بازسازی شده است. دهلی قدیمی ترین ناحیه مسکونی جهان به شمار می رود که تابه امروز همواره قابل سکونت بوده است.

دهلی مانند پارچه ی پر نقش و نگاری مملو از مکان های تاریخی از جمله آرامگاه و مقبره های مربوط به مغول ها با طبیعتی بکر و زیباست که ترکیبی از آمیخته های جامعه سنتی و مدرن است.

قلعه سرخ رد فورت یا لال قلعه

قلعه سرخ (رد فورت یا لال قلعه)

معروف ترین بنای تاریخی دهلی قلعه سرخ است که یادآور امپراتور قدرتمند مغول در شهر دهلی است.

دیوارهای این قلعه به طول بیش از دو کیلومتر ١/٢ مایل در سال ١۶٣٨ برای جلوگیری از مهاجمان ساخته شده است. با این حال این دژ و دیوارهایش موفق به حفاظت از قلعه و متوقف کردن انگلیسی ها و شیک ها که پیروان یکی از ادیان هند هستند برای جلوگیری از تسخیر قلعه توسط آن ها نشدند.

هر شب به مدت یک ساعت مراسمی در این محل که با همراه نور و صدا برگزار می‌شود. محتوی این نمایش دوران قدیم و تاریخی این قلعه را به شما نمایش میدهد.

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی به عنوان یک گنج شگفت انگیز از شهر قدیم یکی از بزرگترین مسجد های موجود در هند به حساب می‌آید. حیات این مسجد گنجایشی باورنکردنی به تعداد ۲۵ هزار زاهد و پارسا را دارد.

ساخت این بنا به دستور شاه‌ جهان سازنده تاج محل می باشد و ۱۳ سال به طول انجامیده و در نهایت در سال ١۶۵٠ به پایان رسیده است.

صعود به بالای برج جنوبی آن به شما منظره خیره کننده ای از شهر دهلی را می‌دهد که دیگر در آن شهر برای شما تکرار نخواهد شد.

در این مسجد مرسوم که لباسی مناسب بپوشید به طوری که پوشش سر پا ها و شانه هایتان کامل باشد. علاوه بر این برای بازدیدکنندگان که لباس مناسبی ندارند البسه هایی نیز موجود است.

خیابان چاندی چوک دهلی

خیابان چاندی چوک دهلی

چاندی چوک اصلی ترین خیابان دهلی مکانی است که شما می توانید تضاد بزرگی که بین این خیابان با خیابان های منظم و مرتب دهلی وجود دارد متوجه شوید.

ماشینها، کالسکه ها، دستفروشان همراه با چرخ دستی هایشان، عابران پیاده و حیوانات همگی در این فضا مشغول رقابت با هم هستند. اما با تمام این هرج و مرج و فشردگی ها هنوز هم این خیابان جذاب و فریبنده است.

چاندی چوک به عنوان یکی از قدیمیترین و پر رفت و آمدترین بازارها در هند به حساب می‌آید. از کوچه های باریک و پیچ در پیچی تشکیل شده که مغازه های مربوط به جواهرات، پارچه و لوازم الکترونیکی به قیمتی مناسب را در دل خود جای داده است.

معبد آکشاردام

معبد آکشاردام

این معبد عظیم بزرگترین معبد آیین هندو در جهان به حساب می آید. جزء جاذبه های نسبتاً جدید هند است و هدف اصلی آن نشان دادن سنت و فرهنگ مردم هندوستان می باشد و توسط سازمان معنوی Baps ساخته شده که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شده است.

این مجموعه با معماری عجیبی که از سنگ های مرمر صورتی پوشیده شده شامل باغ وسیع و زیبایی از حوض ها و فواره ها می باشد.

قطب منار

قطب منار

قطب منار به عنوان بلندترین مناره آجری جهان مثالی باور نکردنی از ترکیب معماری اولیه هندو اسلامی می‌باشد. این مناره در سال ١٢٠۶ ساخته شده است ولی هنوز دلیل مشخصی برای ساخت آن به ثبت نرسیده است.

برخی معتقدند که ساخت این مناره به دلیل پیروزی اسلام و آغاز حکومت مسلمانان در هند می باشد در حالی که عده ای بر این باورند که این مکان برای اقامه نماز و ارتباط مسلمان استفاده می‌شده است.

این برج با کنده کاری پیچیده و آیاتی از قرآن کریم پوشیده شده که در کنار تعدادی دیگر از بناهای تاریخی قرار گرفته است.

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون

شاید برای شما آرامگاه همایون در نگاه اول کمی شبیه به تاج محل در آگرا باشد. این مسئله به این دلیل است که الهام بخش ساخت تاج محل این آرامگاه بوده است.

این مکان در سال ١۵٧٠ ساخته و آرامگاه امپراطور مغول دوم همایون شاه میباشد که در میان مجموعه های بزرگ تر و در میان باغ های زیبایی قرار گرفته است.

شیوه ی معماری آرامگاه همایون برای اولین بار با الهام از معماری ایرانی وارد هند شده بوده و مغولان تا مدت ها این شیوه ی معماری را در ساخت و ساز سراسر کشور دنبال کرده اند.

جانتر مانتر

جانتر مانتر

این مجموعه متشکل از ۱۳ ابزار ستاره شناسی می باشد که یکی از پنج مجموعه ساخته شده توسط مهاراجه پادشاه جیسینگ دوم است. این مکان به دستور امپراتور مغول محمدشاه به منظور تجدید نظر در تقویم و جداول نجومی و پیش‌بینی با و حرکات خورشید ماه و سیارات در آن زمان ساخته شده است در برخی از این اهداف در حال حاضر به عنوان نجوم طبقه بندی شده اند.

خانه مهاتما گاندی

خانه مهاتما گاندی

این مکان محلی است که مهاتما گاندی که به برای ملت هند پدری مهربان و دلسوز قلمداد می‌شود زندگی می کرده. پس از ترورش در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۱۹۴۸ به مدت ۱۴۴ روز تا زمان مرگش زندگی کرده است. اتاق خواب او و همچنین مکانی که گروه مردم هر شب در آنجا جمع می‌شدند درست مثل زمانی که او زنده بوده دست نخورده مانده و برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این نمایشگاه کوچکی از عکس‌ها مجسمه ها نقاشی ها و کتیبه های مربوط به او نیز وجود دارد.

دروازه دهلی

دروازه دهلی

این دروازه طاقدار در مرکز دهلی یادبود سربازان می باشد که در جنگ جهانی اول جان خود را برای مبارزه با ارتش بریتانیا از دست داده‌اند. این دروازه در بلوار ای پر از درخت می باشد به علاوه پرتو نور چراغها در شب ها درخشش خاصی به خود می‌گیرد که مکان مناسب برای لذت بردن از شب های گرم تابستان در هند می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید