بیشتر بخوانید

کانال کورنیس جاذبه گردشگری یونان برای مهندسان | Corinth Canal

کانال کورنیس جاذبه گردشگری یونان برای مهندسان | Corinth Canal

کانال کورنیس در یونان یکی از جاذبه ها و آثار بسیار معروف و متعددی است و می توانیم آن را جزء یکی از  مهمترین و زیباترین این جاذبه ها بحساب بیاوریم.

این کانال شبه جزیره پلوپونز را از سرزمین اصلی یونان جدا کرده و خلیج کورینس را به خلیج سارونیک متصل می کند.

با توجه به اینکه کانال‌های بزرگی در دنیا مثل کانال پاناما و کانال سوئز دارای شهرت جهانی هستند و بدلیلاینکه اقیانوس‌ها را به هم متصل میکنند و از سفر طولانی کشتی‌های تجاری یا مسافربری را بسیار کوتاه‌تر می‌کنند.

کانال کورنیس یونان که جزو کانال‌های کوچک محسوب می‌شود، هم جلوه‌ی خاصی دارد هم این که ماجرای ساخت آن جالب است. شاید تصاویر عبور کشتی‌های بزرگ را از این کانال را دیده باشید که در ادامه این مقاله در وب سایت چکاوک آسمان آبی برای شما نکاتی ویژه در مورد این کانال توضیح خواهیم داد.

نگاهی به تاریخچه تاسیس ساخت کانال کورینس و مهندسی آن در کشور یونان

نگاهی به تاسیس و مهندسی کانال کورنیس یونان

کانال‌های کوچکتری هم در دنیا هستند که شاید اهمیت‌شان به اندازه‌ی این دو کانال مشهور نباشد اما از نظر مهندسی ساخت، کم‌تر از آنها نیستند.

کانال کورنیس(یونان) کانالی است به طول ۶.۴ کیلومتر و عرض ۲۱.۴ متر خلیج سارونیک در دریای اژه را به خلیج کورنیس در دریای یونان متصل می کند و همین ابعاد باعث شده است که که عبور اغلب کشتی های بسیار مدرن و ابر کشتی ها را از این مکان غیرممکن می سازد. اما امروزه از اهمیت اقتصادی کمی برخوردار است و عمدتاً یک جاذبه گردشگری است.

یونانیان قدیم قصد ساخت کانال را در گذشته داشته اند

ارتفاع کانال زیاد است. در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن، ارتفاع دیواره‌ها به ۹۲ متر می‌رسد که پهنای کانال در قسمت بالا هم به ۲۴ متر می‌رسد و فقط فقط کشتی‌هایی که ۱۷/۵ متر عرض داشته باشند می‌توانند از کانال عبور کنند.

کانال کورنیس مابین سال های ۱۸۸۱ تا ۱۸۹۳ ساخته شده است. عمق آب این کانال نیز ۸ متر بوده و ارتفاع دیوار سنگی اطراف کانال ۹۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. از کانال کورینس یک خط راه آهن، یک جاده و یک بزرگراه عبور می کند.

تردد کشتی ها در کانال کورنیس

ساخت کانال کورینس در دوران کلاسیک زیر سوال رفته است و تلاش نافرجامی برای ساخت آن در قرن ۱ میلادی انجام گرفت. ساخت و ساز در نهایت در سال ۱۸۸۱ به جریان افتاد اما با مشکلات زمین شناسی و مالی روند آن مختل شد و سازندگان اصلی آن ورشکست شدند.

در نهایت ساخت کانال کورینس در سال ۱۸۹۳ به پایان رسید ولی باتوجه به محدودیت تردد کشتی ها در کانال، مشکلات ناوبری و بسته شدن دوره ای آن برای انجام ترمیم رانش زمین و دیواره های دیواره های شیب دارآن سازندگان کانال نتوانستند به میزان مناسب ترافیکی که بابت تردد کشتی ها انتظار داشتند، دست بیابند.

کاربردهای کانال کورنیس و تصویر عبور کشتی باری با از کانال کورنیس به کمک قایق یدک کش

کاربردهای کانال کورنیس

کانال کورینس در حال حاضر بیشتر برای رفت و آمد گردشگران کاربرد دارد. کشتی های کروز مسافران خود را از جزایر یونان و استانبول سوار کرده و لحظاتی به یاد ماندنی را هنگام گشت و گذار در کانال کورینس برای آن ها فراهم می کند. در حال حاضر ۱۱ هزار کشتی هر سال از این کانال عبور می کند.

جامپینگ از پل روی کانال یکی از تفریحات رایج گردشگران در کورنیس

تفریحات رایج گردشگران در کورنیس

برای گردشگران ماجراجو، امکانات بانجی جامپینگ فراهم است،شما می توانید از پل جاده اصلی  به پایین پریده و یکی از بهترین پرش های عمرتان را تجربه کنید. ولی اگر اهل ماجراجویی نباشید می توانید بالای پل ایستاده و بانجی جامپرها را تماشا کنید و همچنین از نگاه کردن به کشتی های در حال عبور لذت ببرید.

بررسی نحوه تردد از روی کانال و در داخل کانال کورنیس عکس هوایی ناسا از کانال کورنیس

بررسی نحوه تردد از روی کانال و در داخل کانال کورنیس

از روی کانال کورنیس یک خط راه‌آهن، یک جاده خودرو و یک جاده برای موتورسواران رد می‌شود.

در سال ۱۹۸۸، برای تسهیل رفت و آمد مردم، دو پل به زیر آب رونده در دو طرف کانال ساخته شد. این پل‌ها در نوع خود منحصر به فرد هستند چون برخلاف پل‌های باز شونده که اجازه‌ی عبور کشتی‌های مرتفع را می‌دهند، این دو پل به شکل جالبی به زیر آب می‌روند تا کشتی‌ها از روی آن عبور کنند.

عبور قایق از داخل کانال کورنیس

دو پل “غرق شده” در هر دو انتهای کانال قرار گرفته اند که در یونان منحصر به فرد هستند. این دو پل تنها پل هایی هستند که خود را از سطح آب پایین می آورند تا کشتی ها و قایق ها بتوانند از روی آن عبور کنند.

بازدید کنندگان می توانند خودروهای خود را در کنار پل واقع در بزرگراه ملی قدیمی، از پلوپونز به آتن، پارک کنند. نزدیک پل سه رستوران وجود دارند. مسافران تور یونان همچنین می توانند شاهد فرو رفتن پل در آب و بیرون آمدن آن پس از چند دقیقه خواهید شد. بسیاری از کتاب های راهنما به این نکته اشاره کرده اند که این دو پل ارزش دیدن دارند.

عبور کشتی از داخل کانال و ریز جزئیات و فکت های اطلاعاتی کانال کورنیس

ریز جزئیات و فکت های اطلاعاتی کانال کورنیس

  • به این دلیل که کانال کورنیس عملاً شبه جزیره پلوپونز را از سرزمین یونان جدا کرد، این شبه‌ جزیره بعد از آن، یک جزیره محسوب می‌شود.
  • با این که حفر کانال در سال ۱۸۹۳ به پایان رسید اما از دوران یونان قدیم هم طرح‌هایی برای ایجاد این کانال وجود داشت که تلاش‌های آن، بی‌نتیجه مانده بود.
  • اولین تلاش‌ها برای ساخت کانال در دوران پریاندر در حدود ۲۷۰۰ سال قبل انجام شده بود. وقتی که متوجه شدند حفر چنین کانالی کار دشواری است، تصمیم گرفتند یک راه روی خشکی برای منتقل کردن قایق‌ها یا بار آن‌ها بسازند. این راه شبیه ریل روی خشکی ساخته شد و نام آن را دیولکوس گذاشتند و هنوز هم بقایای آن قابل مشاهده است.
  • در سال ۶۷ میلادی، نرون هم شانس خود را برای حفر کانال امتحان کرد. او اولین تیشه را خودش به زمین زد و سپس از ۶۰۰۰ نفر زندانی برای حفر کانال استفاده کرد. حفر کانال از دو طرف شروع شد و گروه سومی هم سوراخ‌هایی در میانه کانال ایجاد می‌کردند تا کیفیت سنگ‌ها را بسنجند و حفر آن را آسان‌تر کنند. بعد از مرگ نرون این پروژه رها شد و حالا می‌توان نشانه‌های تلاش آن دوران را در طول کانال مشاهده کرد.
  • در حالی که تصور می‌شد ساخت این کانال در یک سال به پایان می‌رسد. شروع حفر کانال در سال ۱۸۸۱ بود اما در سال ۱۸۹۳ افتتاح شد.
  • بعد از افتتاح کانال، کشتی‌های زیادی حاضر به عبور از آن نشدند یک دلیل این بود که کانال باریک بود و جریان‌های دریا هم باعث سخت شدن حرکت در آن می‌شد. دلیل دوم این بود که دیواره‌های بلند کانال با هر لغزشی فرو می‌ریخت. در بین سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۴۰ کانال چندین بار بسته شد.
  • در سال ۱۹۴۴ وقتی که نیروهای آلمان نازی از یونان عقب‌نشینی می‌کردند، برای این که کانال را خراب کنند در آن بمب گذاشتند و آسیب‌های زیادی به آن وارد کردند.
  • بعد از عقب‌نشینی نازی‌ها، نیروهای مهندسی ارتش آمریکا شروع به پاکسازی و بازسازی کانال کردند و در سال ۱۹۴۸ کانال برای استفاده دوباره بازگشایی شد.
  • امروزه در حدود ۱۱ هزار کشتی در سال از کانال کورنیس عبور می‌کنند.
  • کانال کورنیس فقط ظرفیت عبور یکی کشتی را دارد و همزمان کشتی دوم در جهت مخالف نمی‌تواند وارد آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید