بیشتر بخوانید

همه چیز درمورد چشمه چشم آبی Modro oko کرواسی رود ستینا Cetina River Blue Eye

همه چیز درمورد چشمه چشم آبی Modro oko کرواسی

چشم آبی (Modro oko به زبان کروات و به زبان انگلیسی Blue Eye) ️سرچشمه فیروزه‌ای رود ستینا (Cetina River) با مخلوط رنگ های فیروزه ای، لاجوردی، سبز آبی سبز و زمرد در دامنه کوه دینارا (Dinara Mountains) واقع در مرز میان کرواسی و بوسنی و هرزگوین است.

آب صاف و شفاف این چشمه از حفره زیرزمینی به عمق ۱۰۰ متری به سطح زمین می آید و به وسیله رود ستینا به دریای آدریاتیک می‌ریزد.

این چشمه بخاطر آب شفاف و فیروزه ای رنگش و ظاهر فوق العاده اش که شبیه چشم انسان می باشد به چشمه چشم آبی به زبان کروات Modro oko و به زبان انگلیسی Blue Eye یا چشم زمین در جهان مشهور شده است.

همه چیز درمورد چشمه چشم آبی Modro oko کرواسی رود ستینا Cetina River Blue Eye

سرچشمه فیروزه ای رودخانه ستینا (Cetina River) در دامنه کوه دینارا (Dinara Mountains) به منظره ای دیدنی در این ناحیه تبدیل شده است. این حفره سرچشمه رود ستینا میباشد.

این منطقه برای بازدید به اندازه کافی زیبا است و ارزش وقتی که برای دیدنش می گذارید را دارید.

همه چیز درمورد چشمه چشم آبی Modro oko کرواسی رود ستینا Cetina River Blue Eye

چشم آبی Modro oko|Blue Eye یکی از سرمنشاهای رودخانه سیتینا

رودخانه ستینا از کوه دینارا Dinara Mountains آغاز و آب خود را از سرچشمه های گلوا، چشمه ووکوویچا و چشمه باتیشا که از معروفترین آنهاست تشکیل میشود.

در نهایت رودخانه ستینا به دریای آدریاتیک سرریز می شود. این رود از کشور کرواسی می‌گذرد. طول آن ۱۰۱ کیلومتر (۶۳ مایل) است.

همچنین کانیون رودخانه ستینا به عنوان یک مکان مهم تاریخی و باستانی شناخته می شود.

باستان شناسان محورهایی از عصر سنگ، بقایای سلاح های لژیونر رومی، ابزار قرون وسطایی و غیره را در مناطق اطراف بستر رودخانه ستینا یافتند که از اهمیت تاریخی برخوردارند یافته اند.

 

چگونه این چشمه تشکیل شده است؟

چشمه کارستی Karst spring از حاصل فرایند نفوذ آب مخازن بزرگتر زیرزمینی در یک مخزن کوچکتر زیرزمینی و خروج آب از آن چشمه باشد گفته می‌شود.

همه چیز درمورد چشمه چشم آبی Modro oko کرواسی رود ستینا Cetina River Blue Eye

منبع اصلی رودخانه ستینا

منبع رودخانه ستینا با مخلوط رنگ های فیروزه ای، لاجوردی، سبز آبی سبز و زمرد مراجعین خود را غافلگیر می کند.

عمق این سرچشمه بزرگ تا عمق 150 متر می رسد، اگرچه کشف مناطق زیر آب چشمه چشم آبی Modro oko|Blue Eye با غواصی امکانپذیر است. ولی لذت بردن از منظره و آب و هوای بیرون آن بیشتر توصیه می شود.

 

دریای آدریاتیک انتهای رود ستینا و سرچشمه چشمه چشم آبی Modro oko

دریای آدریاتیک در شمالی دریای مدیترانه واقع شده است که شبه‌جزیره آپنین را از شبه‌جزیره بالکان جدا می‌کند.

این دریا همچنین رشته‌کوه‌های آپنین را از آلپ دیناریک و کوهستان‌های مجاور آن جدا می‌سازد.

در غرب دریای آدریاتیک سواحل کشور ایتالیا می باشد و شرق آن نیز سواحل کشورهای اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، آلبانی و بخشیاز ایتالیا است.

دیدگاهتان را بنویسید