بیشتر بخوانید

معرفی 9 جاذبه گردشگری استانبول ترکیه

معرفی 9 جاذبه گردشگری استانبول ترکیه

یقینا زیباترین شهر ترکیه استانبول است که در بین قاره آسیا و اروپا را از طریق تنگه بسفر هر دو قاره را به یکدیگر پیوند داده است. زمان تاریخ بنای شهر به هزاره قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و جالب است بدانید که نام استانبول اخیرا و پس از تشکیل جمهوری ترکیه بر روی این شهر گذاشته شده است.

بافت تاریخی شهر میراثی است ماندگار از تاثیرات فرهنگی امپراطوری های مختلفی که روزگاری در این شهر قدرت را در دست داشته اند. منطقه تاریخی سلطان احمد قلب تپنده تاریخ استانبول ترکیه بوده و آثاری چون میدان ارابه رانی که متعلق به دوران روم و ابلیس مصری است از یادگاری های ارزشمند تاریخی این شهرند که در کنار بنای بی نظیر ایاصوفیه با کاربردهای مسجد و کلیسا در گذشته موقعیتی ممتاز به لحاظ تاریخی برای استانبول فراهم آورده آست.

 

معرفی مسجد ایاصوفیه ترکیه در استانبول

مسجد ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه را می‌توان یکی از عجایب هفتگانه دنیای معاصر در استانبول ترکیه نامید که از زمان تاسیس در قرن ششم میلادی همچنان استوار و با شکوه پابرجا مانده است.

این بنا در دوران بیزانس و در سال ۵۳۲ میلادی به دستور کنستانتین اول در طول ۵ سال و به کمک ۱۰ هزار کارگر ساخته شده و در زمان خود یکی از با شکوه ترین کلیسای جهان بوده و پس از فتح شهر توسط سلاطین مسلمان عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل شده است تا در نهایت مسلمانان به آن گنبد و گلدسته افزودند.

سرانجام ایاصوفیه پس از اعلام حکومت جمهوری در کشور ترکیه و به دستور آتاتورک تبدیل به موزه شد تا بازدید کنندگان ترسیم گر تلفیق معماری مسیحی و اسلامی در یکجا باشند.

 

معماری قصر توپکاپی یا کاخ توپ‌قاپی استانبول

قصر توپکاپی یا کاخ توپ‌قاپی استانبول

این قصر باشکوه توسط سلطان محمد فاتح در قرن پانزدهم در مجاورت تنگه بسفر بنا شده و یادبود دورانی است که پادشاهان مقتدر امپراتوری عثمانی قلمرو سرزمین تحت حکومتشان را در این مکان بصورت پیوسته و تا قرن نوزدهم میلادی گسترش می دادند.

این مجموعه عظیم زیباترین عناصر معماری اسلامی مانند کاشی کاری های خیره کننده را در کنار ایوان‌های با شکوه اتاق ها ی مجلل و دیوارهای مستحکم در دل خود جای داده است. از بخش های مهم قصر می‌توان به حرمسرا، حیات دوم، مطبخ خانه، حیاط سوم و در نهایت اتاق های شخصی پادشاه اشاره کرد که در این مورد آخر هم اکنون محل موزه ای است برای نگهداری از با ارزش ترین یادگاری هایی که معتقدند از پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) بر جای مانده است.

بازار بزرگ استانبول مقصد خرید برای گردشگران - grand bazzar

بازار بزرگ استانبول ترکیه مقصد خرید برای گردشگران

بسیاری از گردشگران و پژوهشگران استانبول ترکیه را بیشتر به عنوان مقصد خرید می شناسند تا شهری تاریخی و تفریحی. بازار بزرگ محلی است که تمامی علاقه مندان به خرید حتما در سفر خود به استانبول سری به آنجا می زنند. این بازار بزرگ و سرپوشیده در حقیقت جزء یکی از اولین مراکز خرید در دنیا محسوب می‌شود. این بازار بزرگ بسیار وسیع بوده و در حدفاصل مسجد نور عثمانی و مسجد بایزید واقع شده است.

این بازار دارای ۶۰ راه‌رو و بیش از ۳۰۰۰ مغازه بوده و روزانه حدود ۲۵۰هزار تا ۴۰۰هزار بازدیدکننده اعم از توریست‌ها یا ساکنین محلی برای خرید به این مکان مراجعت می‌کنند. بازار بزرگ در سال ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد.

جزایر پرنس ترکیه در دریا

جزایر پرنس

جزایر پرنس را می توان یکی از تفرجگاه های محبوب‌ در نزد اهالی استانبول دانست که برای فرار از هیاهوی شهر به مجموعه جزایر پرنس پناه می برند. این جزایر که در شمال شرقی دریای مرمره قرار گرفته اند تا یکی از چشم نوازترین مناظر ممکن را در استانبول پدید آورده. طبق قوانین هیچگونه وسیله نقلیه موتوری در این جزیره ها یافت نمی‌شود و تردد در آن توسط کالسکه هایی که با اسب کشیده می‌شود ص.رت می پذیرد.

جزایر پرنس از سلسه جزیره های نزدیک بهم و شامل 9 جزیره است که جزء ناحیه آسیایی استانبول ترکیه بحساب می آید و شامل چهار جزیره بزرگ بنامهای بویوک آدا (جزیره بزرگ)، هیبلیدیا، بورقازآدا و کینالی آدا و پنج جزیره کوچکتر می باشد.

میدان تقسیم یا میدان تکسیم و خیابان استقلال

میدان تقسیم یا میدان تکسیم و خیابان استقلال

پیاده روهای خیابان استقلال استانبول تبدیل به مرکز خریدی مملو از جمعیت و پر از رستوران‌های مختلف و کافه ها شده است. خیابان استقلال یک خیابان مشهوری است که تمامی بازدیدکنندگان استانبول حتما به آن سر می‌زنند و گردشگران اغلب سوار تراموای قدیمی و قرمز رنگ آن می‌شود که در طول این خیابان عبور می کند تا از برج گالاتا به مشهورترین میدان کشور ترکیه و یکی از معروف ترین میدان های دنیا برسد.

تراموا در خیابان استقلال استانبول ترکیه

میدان‌ تکسیم یا همان میدان تقسیم نامش را از گذشته های دور و زمانی که میدان محلی برای تقسیم آب عمومی شهر استانبول بوده گرفته است. در حال حاضر تمرکز بهترین هتلهای استانبول در این منطقه بخاطر نزدیکی به خیابان استقلال و  در دسترس بودن انواع وسیله نقلیه به بکب از محبوب ترین قسمت شهر استانبول در میان گردشگران تبدیل شد است.

کاخ مجلل و باشکوه دولماباغچه یا به عبارتی دلماباغچه به خوبی نمایشگر تاثیرات معماری فرهنگ غرب در تزیین بنا های امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم می باشد

کاخ دولماباغچه

کاخ مجلل و باشکوه دولماباغچه یا به عبارتی دلماباغچه به خوبی نمایشگر تاثیرات معماری فرهنگ غرب در تزیین بنا های امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم می باشد. این کاخ که در سال ۱۸۵۴ به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی ساخته شد جایگزین قصر توپکاپی شده و تبدیل به اقامتگاه جدیدی برای سلاطین عثمانی گشت.

ابن قصر با باغ های اشرافی و فواره های زیبا و حوضچه های زینتی که تصویر خیره کننده ای را از عصر رنسانس ترکیه به نمایش می‌گذارد. چلچراغ کریستالی عظیم موجود در این کاخ از شهرت جهانی برخوردار است.

 

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستانشناسی استانبول در فاصله بسیار نزدیک از قصر توپکاپی واقع شده و آثاری گرانبها از تمدن ترکیه و آسیای صغیر را در دل خود جای داده که از سه بخش اصلی با نام‌های موزه شرق باستان، موزه اصلی باستان‌شناسی و پاویون سلطان محمد فاتح تشکیل شده است. تابوت سنگی منسوب به اسکندر مقدونی که از گرانبهاترین و زیبا ترین آثار در این موزه می باشد.

 

آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا 

این آب انبار یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های توریستی در شهر استانبول شناخته می‌شود. تالار باشکوهی که بازی ٣٣۶ ستون در ۱۲ ردیف که تامین کننده آب بارگاه سلطنتی امپراتوری بوده است. این پروژه عظیم در زمان کنستانتین کبیر آغاز شده و در زمان امپراطوری جاستینیان و در قرن ششم میلادی به پایان رسیده است. اغلب ستون ها این تالار باشکوه آب انبار دارای کنده کاری های سنگی خیره کننده ای می باشند که مشهورترین آنها بنام ستون مدوسا است.

تماشای این ستون های خیره کننده بر بستر آبی اطراف آن جاذبه ایست که هیچ گردشگری نباید دیدن آن را از دست بدهد.

 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ترکیه

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در کاخ ابراهیم پاشا وزیر اعظم سلطان سلیماندر استانبول ترکیه واقع شده است. موزه هنرهای ترکی و اسلامی جزء یکی از جذاب ترین موزه ها برای افرادی است که علاقه مند به شناخت هنر دوران عثمانی هستند.

کلکسیون فرش موجود در این موزه به اذغان کارشناسان بین المللی برترین نمونه در دنیای امروزه می باشد که در کنار مجموعه آثاری نظیر کاشی کاری، سنگ تراشی و معرق کاری تماشای این موزه را فراموش ناشدنی کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید