بیشتر بخوانید

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

 

اگر بخواهیم بناهای تاریخی و قدیمی شناخته در دنیا را نام بریم، بدون شک مسجد ایاصوفیه یکی از آنها خواهد بود که در مشهورترین شهر ترکیه یعنی استانبول قرار دارد. میتوان گفت به نوعی این بنا از سمبل های این شهر به حساب می آید. نوع ساخت و معماری این مسجد از جلال و شکوه بسیاری برخوردار می باشد که همیشه مورد توجه مسافران تور ترکیه و گردشگران مختلف دنیا بوده است.

ایاصوفیه

گنبد مسجد ایاصوفیه جزو یکی از بزرگترین گنبد هایی است که در جهان وجود دارد. لازم به ذکر است که این مسجد در دوران امپراتوری رم کلیسا بوده است و از یادگارهای آن دوران می باشد. در قرن هفدهم میلادی فضای داخلی این بنای زیبا به دلیل فرسودگی در حال از بین رفتن بود که به دستور سلطان احمد سوم ،  مورد ویرایش قرار گرفتن و همچنین به فضای داخلی آن  مدرسه قرآنی ، کتابخانه و آشپزخانه یه این مجموعه اضافه گردید.

مسجد ایاصوفیه همیشه مورد توجه بسیاری از توریستها و مسافران از قدیم تا به حال بوده است، این بنا به دستور آتاتورک در قرن 20 میلادی زمانی که امپراتوری عثمانی فروپاشید، با تاسیس جمهوری ترکیه به موزه تبدیل شد که همین امر موجب گشت برای اولین بار فرش های موجود در این مسجد را بردارند و کف آن را کاشی کاری کنند. همچنین سقف ، دیوار و کاشیکاری های که در زمان های گذشته  برای زیبایی فضای داخلی مسجد ایاصوفیه مور استفاده قرار گرفته بود مورد بازسازی قرار گرفت.

codinoob

دیدگاهتان را بنویسید