بیشتر بخوانید

معرفی جیپور شهر صورتی و آشنایی با 10 جاذبه برتر گردشگری آن

جیپور سرزمین پادشاهان و شهر صورتی با 10 جاذبه گردشگری خاص

جیپور در راجستان بزرگترین ایالت هندوستان می باشد که به عنوان سرزمین پادشاهان شناخته شده است. این شهر فریبنده تاریخی دروازه ورودی به ایالات پر زرق و برق هند می‌باشد.

این شهر رنگارنگ ملقب به شهر صورتی با خیابان های پر هرج و مرج مملو از اتوبوس‌ها کالسکه ها و موتورسیکلت هایی است که به این سو و آن سو می روند در کنار این شلوغی جیپور همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و باز هم بازدیدکنندگانی را از تمام جهان به جزایر آرام و خود دعوت میکند.

 

قلعه آمبر در جیپور | Amber Fort and Place

قلعه آمبر در جیپور | Amber Fort and Place

قلعه امبر حدود نیم ساعت از مرکز شهر جیپور فاصله دارد. این مکان همانند قصه ها و افسانه ها در بالای تپه های مشرف به دریاچه مالتا malta واقع شده است و تا زمان ساخت شهر جیپور این قلعه محل زندگی خود راجپوت بوده است.

در قسمت‌های داخلی این مجموعه با آینه کاری استادانه ای تزیین شده همچنین مجموعه از قسمت های متعدد عجیب و زیبایی از قبیل کاخ ها، سالن ها باغ ها و معابد تشکیل شده است.

 

کاخ هاوا محل جیپور | Hawa Mahal Place

کاخ هاوا محل جیپور | Hawa Mahal Place

این کاخ با نمای پیچیده و شگفت انگیزش احتمالا به رسمیت شناخته شده ترین ساختمان جیپور به حساب می آید.

این کاخ ۵ طبقه که در سال ۱۷۹۹ ساخته شده از ردیف های کوچک پنجره پر شده است. باد و هوا از طریق پنجره ها به داخل ساختمان را پیدا می کرده به همین دلیل نام هوا محل این مکان گذاشته شوده است. اگر چه در حال حاضر تعداد زیادی از پنجره‌های کاخ از مهر و موم شده اند.

حکایت است که دلیل ساخت این کاخ در آن زمان زنان خانواده سلطنتی بودن تا بتوانند بدون مشکل خیابان زیر پایشان و شهر جیپور را بدون اینکه کسی آنها را ببیند مشاهده نمایند.

 

قلعه جایگراه جیپور | Jaigarh Fort

قلعه جایگراه جیپور | Jaigarh Fort

این قلعه بزرگ در سال ١٧٢۶ ساخته شد و به در خواست دوستداران ارتش به صورت نمایشگاهی برای بازدید عموم قرار گرفته است.

در کنار برج‌های دیده‌بانی و دروازه‌های عظیم این قلعه که صاحب بزرگترین دستگاه خمپاره انداز در جهان می باشد و از آنجایی که این قلعه تا به حال مورد تسخیر و اسارت قرار نگرفته این دستگاه هنوز مورد استفاده واقع نشده است.

این قلعه به صورت سالم و بی نقصی دست نخورد مانده این قلعه در هند یکی از ساختمان‌های ارتش می باشد که به صورت خوب نگهداری شده است.

طراحی داخلی قلعه مانند قلعه آمبر لطیف نمی باشد، از این رو شبیه به ساختار یک دژ و سنگری واقعی است. با صعود به برج های مراقبت می توانید منظره ای زیبا از این منطقه را پیش چشمان خود داشته باشید.

 

قصر شهر جیپور | City Place

قصر شهر جیپور | City Place

پس از بازدید از این مکان جذاب و زیبا می توانید به آسانی تشخیص بدهید که خانواده سلطنتی جیپور تا چه اندازه ای در هند ثروتمند و باشکوه بوده‌اند.

این مجموعه ای از این متشکل از حیاط باغ ها و ساختمان هایی است که مخلوطی از معماری راجستانی و مغولی می‌باشند. دروازه نفیس طاووس به صورت کاملا دلربا نظر هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند.

همچنین در داخل مجموعه گالری هنر و نمایش های جالبی از لباس های سلطنتی و سلاح های قدیمی برای بازدید عموم قرار دارد. امروزه خانواده سلطنتی در کاخ به نام chandra mahal زندگی می کنند.

 

قلعه ناهارگر | Nahargarh Fort

قلعه ناهارگر | Nahargarh Fort

این قلعه که به عنوان قلعه ببرها نیز معروف می باشد و بر روی تپه ناهموار aravali که مشرف به شهر جیپور می باشد واقع شده است.

این قلعه در سال ١٧٣۴ برای دفاع و محافظت از شهر ساخته شد و پس از سال ٢٠٠۶ که فیلمی به نام rang de basanti در آن فیلمبرداری شد به شهرت بیشتری رسید.

این مکان منظره های دیدنی و جذابی در غروب آفتاب دارد علاوه براین محل مناسبی برای پیک نیک نیز به حساب می آید.

 

کاخ جواهر جیپور

این کاخ در خیابان m.i.road در کنار معتبر ترین مکان فروش طلا و جواهرات در جیپور واقع شده است.

شما میتوانید قطعات کوچکتر منحصر به فردی و با شکوهی که زمان متعلق به خانواده سلطنتی بوده‌اند را پیدا کنید. از طرفی قسمت داخلی این ساختمان مانند غار الدین به صورت ساده بی آلایشی می باشد. این مکان زمانی متعلق به طلافروشی بوده که در خدمت خانواده سلطنتی بوده آند.

 

رصد خانه جانتار منتار در جیپور | Jantar Mantar Observatory

رصد خانه جانتار منتار در جیپور | Jantar Mantar Observatory

این رصدخانه توسط مهاراجه پادشاه جی سینگ دوم بین سال های ١٧٢٧ و ١٧٣۴ ساخته شده نام این رصدخانه به معنای ابزار محاسبه می باشد.

این رصدخانه علاوه بر دارا بودن مجموعه ابزاری کمیاب در سراسر دنیا شما ساختارهای جذاب تخصصی در ستاره شناسی نیز می باشد. جمعا ١۴ سازه در این رصدخانه قرار دارد که برای اندازه گیری زمان پیش بینی کسوف و خسوف و حرکت ستارگان استفاده می گردند.

یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای موجود smart yantra ساعت بزرگ آفتابی با ارتفاع ٩٠ فوتی١٧ متر است که سایه اش در هر دقیقه تقریبا به اندازه ی یک کف دست انسان حرکت می کنند. این سایه نشان دهنده زمان می باشد که چگونه به سرعت حرکت میکنند.

 

الفانتاستیک | Elefantastic

الفانتاستیک | Elefantastic

این مکان فرصتی است تا شما بتوانید یک روز را در کنار فیل های دوست داشتنی هندی بگذرانید. این مجموعه که در سال ۲۰۱۲ برای بالا بردن سلامتی و تندرستی این موجودات غول پیکر تشکیل شد و به توریستها و بازدیدکنندگان نشان داد که در سراسر هند با این فیلم‌ها بدرفتاری نمی شود.

موسس و بنیانگذار این مجموعه راهول به مدت ۸ سال با فیل ها کار کرده بوده است. شما در این مجموعه می‌توانید شستن و غذا دادن به فیل ها را تجربه کنید علاوه بر این کلاس های آموزشی نقاشی بر روی فیل ها نیز برگزار می گردد.

 

موزه مرکزی دولت آلبرت هال | Albert Hall Museum

موزه مرکزی دولت آلبرت هال | Albert Hall Museum

این موزه قدیمی و معروف در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن مدلسازی شده است. این مجموعه شامل لباس های محلی پرتره‌های از پادشاهان محلی منبت کاری ها نقاشی ها و صنایع دستی می باشد. متاسفانه عکاسی در این موزه امکان پذیر نیست.

 

معبد میمون ها |Hanuman Ji Temple

معبد میمون ها |Hanuman Ji Temple

این معبد مقدس هندی اما پرمخاطره که در میان دو صخره گرانیتی واقع شده مکانی پر از ماجراجویی است که ارزش تلاش کردن برای دیدنش را دارد. معبد میمون ها واقع در قسمتی از یک مجموعه بزرگتر که شامل سه استخر پر شده از آب مقدسی است که یکی از آنها محل شناور و استحمام بیش از هزاران میمون می باشد. متاسفانه این منطقه به خوبی نگهداری و حفظ نشده بنابراین خودتان را برای این مسئله آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید