بیشتر بخوانید

مقایسه بلیط هواپیما در فرست کلاس بیزینس کلاس و اکونومی کلاس

مقایسه بلیط هواپیما در فرست کلاس بیزینس کلاس و اکونومی کلاس

با توجه به قوانین سازمان حمل و نقل بین المللی هوایی (یاتا IATA، International Air Transport Association) که یک سازمانی فرامرزی و متشکل از ۲۶۰ شرکت هواپیمایی است که بیش از ۸۳٪ درصد از ترافیک هوایی جهانی را به خود اختصاص داده است صندلی های هواپیما را به رده بندی (کلاس بندی) پروازی مختلفی تقسیم کرده است که مسافران می توانند که کیفیت بلیط هواپیمای خود را با مشخص کردن نوع کلاس پروازی دلخواه خود تهیه و مشخص نمایند. البته قابل ذکر است که قیمت بلیط هواپیما برای انواع کلاس پروازی با توجه به امکانات و خدماتی که در اختیار مسافران قرار می گیرد متفاوت است.

یقیما همه ما با نام های کلاس پروازی یا همان کلاس هواپیما را تا به حال به کرات شنیده‌ایم. اما شاید موضوعی که کمتر درباره آن بدانیم این است که کلاس های پروازی چه انواعی دارند و تفاوت و خدمات مختص به هر کدام شامل چه مواردی است. ما در این مقاله از وبلاگ چکاوک آسمان آبی قصد داریم که هر آن چه مطلب مفید و مهم پیرامون کلاس‌های پروازی هواپیما را بدانیم در اختیار داریم را در به اطلاع شما برسانیم.

 

بررسی بلیط هواپیما در فرست کلاس بیزینس کلاس و اکونومی کلاس چرا بلیط هواپیماها و صندلی های آن دارای کلاس پروازی مختلف هستند؟

چرا بلیط هواپیماها و صندلی های آن دارای کلاس پروازی مختلف هستند؟

معمولا در پروازهای کوتاه مدت کلاس‌های پروازی از اهمیت چندانی ندارند، ولی در پروازهای طولانی‌تر، امکانات رفاهی هواپیما در راحتی سفر نقش زیادی دارند. مثالا فرض کنید که قصد دارید با هواپیما به طور مستقیم از ایران به کشور تایلند سفر کنید. با توجه به اینکه مدت زمان این پرواز ۷ ساعت است و شما باسد این مدت را در هواپیما باشید تا به مقصد برسید از این‌رو، بلیط‌ هواپیما را برای مسافران بر اساس نوع و کیفیت امکانات به سه دسته کلاس اکونومی، فرست کلاس و بیزینس یا تجاری تقسیم می‌ کنند.

روال تقسیم بندی کلاس‌های پروازی بر اساس نوع صندلی، خدمات و امکانات و مزایای هر کلاس پروازی است تا به این ترتیب بتوانید به راحتی و اطمینان نوع صندلی و بلیط هواپیمای خود را رزرو کنید و از سفر خود لذت ببرید.

کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس در بلیط مسافرین first class یا F نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس

همانطور که از نام این کلاس پروازی مشخص است که مسافران با فرست کلاس گرانترین صندلی های یک پرواز را در اختیار دارد و طبیعتا قیمت آن از دیگر کلاس های پروازی بیشتر است. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی هستند. در بلیط مسافرین first class یا F نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

امکانات رفاهی ازائه شده در فرست کلاس در ایرلاین های مختلف متفاوت و کاملا رقابتی است که شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ، سرویس اینترنت ماهواره ای، ماشاژور صندلی، صندلی های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه است.

کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس در بلیط مسافرین first class یا F نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

در این کلاس پروازی غذای گرم سرو میشود و انتخاب نوع غذا با خود مسافر و از روی منوی غذایی است. در واقع سرویس کترینگ این کلاس پروازی متفاوت است و همچنین از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

از نظر پذیرایی نیز مهمانداران این کلاس پروازی با تجربه تر و توجه خاصی به مسافران دارند. هنگام سوار شدن مسافران فرست کلاس جزء آخرین مسافران هستند و انتقال آنها تا هواپیما بصورت جداگانه از سایر مسافرین انجام میشود. در ترمینال فرودگاه نیز کانتر پذیرش آنها کانتری مجزا است و برای دریافت کارت پرواز اولویت دارند. مسافران فرست کلاس نخستین مسافرانی هستند که هنگام پیاده شدن از هواپیما خارج میشوند.

کلاس پروازی درجه یک یا فرست کلاس در بلیط مسافرین first class یا F نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

این کلاس پروازی معمولا سودآورترین گزینه برای شرکت های هواپیمایی هم هست. البته در مقابل هزینه دریافتی امکانات و خدمات بسیار مجللی هم به مسافران این کلاس پروازی اعطا می گردد.

بیشتر مشتریان فرست کلاس، مسافران VIP کلیه امکانات ذکر شده را در یک کابین جدا از مسافرین عادی در اختیار دارند. حتی علاوه بر این امکانات، گاهی اتاق جلسات و یک یا چند لابی خصوصی هم در هر کابین وجود دارد تا افراد این گروه بتوانند در کنار یکدیگر جلساتشان را برگزار نمایند.

 

کلاس پروازی تجاری یا بیزینس کلاس در بلیط مسافرین business class یا C نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

کلاس پروازی تجاری یا بیزینس کلاس

کلاس پروازی تجاری دومین کلاس تجار است که از نظر کیفیت در دسته بعد از فرست کلاس قرار گرفته میگیرد. اغلب صندلی این کلاس پروازی در دو ردیف جدا هستند و به طور معمول این صندلی ها در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله ی بیشتری از هم قرار دارند. در بلیط مسافرین business class یا C نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

کلاس تجاری یا بیزینس کلاس در خطوط تجاری هوایی و ریلی نیز ارائه می‌شود معمولا سطح متوسطی از خدمات را به مسافرین ارائه می‌کند و در واقع از نظر کیفیتی بین فرست کلاس و اکونومی است.

این صندلی ها در بیزنس کلاس مبله هستند و نسبت به فرست کلاس از درجه پایین تری برخوردارند ولی راحت و جادار با قابلیت تنظیم خودکار هستند. امکانات کنترل صوتی و تصویری در کابین این کلاس ها بصورت استفاده همگانی وجود دارد.

کلاس پروازی تجاری یا بیزینس کلاس در بلیط مسافرین business class یا C نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

در کلاس تجاری سرو غذاهای گرم و دارای کترینگ متفاوت و کامل است اما در درجه ای پایین تر از فرست کلاس است. امکانات رفاهی مانند کانتر مستقل و حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس در این کلاس پروازی وجود دارد.

در پروازهای داخلی، تفاوت چندانی میان کلاس بیزنس و اکونومی وجود ندارد، حال اینکه در پروازهای دوربرد، کلاس تجاری تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با کلاس اقتصادی یا همان اکونومی دارد. به طور مثال، غذاها و نوشیدنی‌های کلاس تجاری کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کلاس اقتصادی دارند و دیگر تفاوت این است که مسافران کلاس اقتصادی اجازه ورود به کابین کلاس تجاری را ندارند در حالی که مسافران تجاری می‌توانند در تمامی کابین‌ها تردد کنند.

پس با توجه به توضیحات فوق دیگر باید بدانید که در بیزینس کلاس مهماندارها رسیدگی بیشتری دارند و کلاس کابین از سایر مسافرین مجزا است. قیمت بلیط بیزنس کلاس نسبت به فرست کلاس پایین تر اما نسبت به اکونومی بالاتر است.

 

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی کلاس در بلیط مسافرین  economy class یا Y نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی کلاس

کلاس اکونومی آخرین کلاس پروازی است و در یک پرواز اغلب بیشتر صندلیهای هواپیما را به خود اختصاص میدهند. قیمت بلیط آن پایین ترین نرخ را در بین درجه یک و تجاری را دارند و تمامی صندلی های کلاس اقتصادی در ردیف های کنار هم قرار دارند. در بلیط مسافرین  economy class یا Y نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته میشود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله ی تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز فراتر نمی رود.

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی کلاس در بلیط مسافرین  economy class یا Y نشان دهنده این نوع کلاس می باشد.

در بعضی هواپیماها و پروازهای طولانی مدت در کلاس اکونومی برای صندلی ها مانیتور و هدفون هم تعبیه شده است البته سایر امکانات و تفریحاتی که  برای مسافران در کلاس اکونومی درنظر گرفته می شود به خط پروازی و البته مدل هواپیما هم بستگی دارد.

صندلی‌ها در کلاس اقتصادی قابلیت خوابیدن دارند و شامل یک میز تاشو برای صرف غذا هستند. امکانات دیگری همچون پتو، خمیردندان، ماسک چشم و هدفون بسته به هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید متغیر به مسافران اختصاص داده می شود.

 

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم امکانات و خدماتی که در کلاس های پروازی مختلف ارائه می شود ممکن است با توجه به کشور مورد نظر و استانداردهای ایرلاین مورد نظر یا شرکت هواپیمایی متفاوت باشد. البته با مراجعه به مقالاتی که در بخش راهنمای گردشکری وب سایت چکاوک آسمان آبی درج شده اند شما می توانید به نکات مهمی که در یک سفر به آنها نیازمندید دستیابی پیدا کنید.

بخشی از این مقاله برگرفته از بررسی مقالات معرفی ایرلاین های هوایی ویکی پدیا می باشد.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید