بیشتر بخوانید

آگرا پایتخت کهن و متمدن امپراتوری مغول در هند با 10 جاذبه گردگشری جذاب

آگرا پایتخت کهن و متمدن امپراطوری مغول در هند با 10 جاذبه گردگشری جذاب

زیبایی و جذابیت جادویی تاج محل گردشگران را از سراسر دنیا به سوی آگرا به حرکت در می آورد کلمه به کلمه‌ای که در وصف تاج محل بیان می‌شود تنها ذره ای از زیبایی این مکان تاریخی است.

اما تاج محل تنها جاذبه ای موجود در منطقه آگرا نیست. این منطقه میراث دار یک قلعه ی باشکوه و آرامگاه مربوط به امپراطوری مغول می باشد.

در کنار تمام این مکان های تاریخی گشتن در بازارهای شلوغ آگرا که معروف به چوک می باشد می تواند برای مسافران تور هند سرگرم کننده باشد. این بازارهای مملو از کالسکه های است که به جای استفاده از اسب با انسان حرکت می کنند است و سطح بازار مملو از فروشندگان سوغات مربوط به همان منطقه می باشد.

تور هند تور آگرا تاج محل نماد عشق

تاج‌محل

داستان و افسانه های زیادی در مورد تاج محل وجود دارد اما در کنار تمام این حکایت ها این مکان تاریخی که قدمت آن به سال ١۶٣٠ برمی‌گردد، در واقع آرامگاه ممتاز همسر امپراطور مغول، شاه جهان می باشد که به دستور وی به‌عنوان یادبودی از همسرش ساخته شده است. بدنه ای بنای تاج محل از جنس سنگ مرمر سفید می باشد که در ساخت آن ۲۰ هزار هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به مدت ۲۰ سال شرکت داشته اند.

 

قلعه آگرا

قلعه آگرا

قلعه آگرا یکی از بهترین قلعه های مغولی موجود در هند می باشد که در ابتدا یک قلعه آجری متعلق به خاندان و قبیله‌ای راجپوت بوده است که بعدها توسط مغول‌ها تسخیر شده.

اکبرشاه این مکان را بازسازی کرده و امپراطوری خود را در سال ۱۵۵۸ به آگرا انتقال داده است. این قلعه متشکل از قسمت ها و ساختمان های متعددی از جمله مساجد کاخ ها برج ها و حیاط می باشد.

 

باغ مهتاب در آگرا و موقعیت و نقشه قرارگیری باغ مهتاب در کنار بنای تاج محل

باغ مهتاب در آگرا

ممکن است برای شما شلوغی و ازدحام جمعیت در تاج محل آزار دهنده باشد اما باغ مهتاب می تواند پیشنهاد خوبی برای دوری از هیاهو و شلوغی باشد.

این مکان تاریخی را از آنسوی رود جمنا مشاهده نمایید. باغ مهتاب با ٢۵ هکتار به طور مستقیم در مقابل تاج محل قرار گرفته است.

این باغ که در واقع قبل از ساخت تاج محل مورد استفاده ی امپراطوری مغول قرار می گرفته و توسط شاه برابر بنیانگذار امپراتوری مغول ساخته شده است. این باغ به مرور زمان تخریب شده بود ولی در چند سال اخیر به زیبایی بازسازی شده است.

 

حیاط تاج محل و پیاده روی در فضای آن

پیاده روی در طبیعت تاج محل

با پیاده روی در طبیعت اطراف تاج محل به دور از جمعیت و همراه با لذت بردن از محیطی که توسط طبیعتی بکر و زیبا احاطه شده می توانید به مشاهده تاج محل بپردازید.

این محل که در حدود ۵٠٠ متری از دروازه ی شرقی در جاده ی فتح آباد قرار گرفته است، مکانی است که فرصتی منحصر به فرد برای مشاهده‌ی اثر تاریخی تاج محل در نماهای مختلفی را برای شما فراهم می کند.

محل های مناسبی برای عکسبرداری در باغ مهتاب وجود دارد از جمله ۴ برج مراقبتی به ارتفاع ٢٠ فوتی که در موقعیت های مختلف قرار گرفته اند و یک مسیر پیاده روی ٩ کیلومتری که نماهای مختلفی از تاج محل را عرضه می کند.

 

آرامگاه اکبر بزرگ سیکندرا در آگرا

آرامگاه اکبر بزرگ سیکندرا

آرامگاه اکبر بزرگ سیکندرا یک شاهکار مهم معماری مغول به حساب می‌آید که در سال‌های ١۶٠۵ تا ١۶١٣ ساخته شده است. این مجموعه ۴۸ هکتاری در زمین های شهرکی به نام سیکندرا در نزدیکی شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش توسط جهانگیر شاه در ساخته شده است.

 

خانه نجات خرس ها

خانه نجات خرس ها

اگر شما عاشق حیوانات هستید بازدید از این مرکز که توسط سازمان حیات وحش sos و در زمین هایی که توسط دولت اوتار پرادش تعیین شده است را از دست ندهید.

این مکان خانه ی صدها خرس است که اسیر شده اند و برای رقص تربیت شده اند نجات پیدا کرده اند و برای بهبود یافتن به این مکان انتقال داده شده اند. این مرکز ١۶ هکتاری هر روز از طلوع تا غروب باز می باشد و در جاده‌ی دهلی به آگرا واقع شده است.

 

شهر قدیمی آگرا

شهر قدیمی آگرا

آیا میخواهید به شهر قدیمی آگرا بروید؟ شهر قدیمی که در پشت مسجد جامع آکرا واقع شده است از کوچه های باریک و در هم پیچیده ای تشکیل شده است، که محل عرضه ای محصولات متنوعی از جمله انواع ادویه و ترشیجات، انواع لباس ساری هندی که لباس مخصوص هندی ها است و جواهرات و کفش می باشد.

هم چنین غرفه های که انواع غذاها مختصر خوشمزه ی هندی را به فروش می رسانند. شهر قدیمی محلی است که در آن هنرهای سنتی و صنایع دستی مانند کار سنگ مرمر توسط هنرمندان آنجا انجام می گردد.

 

آرامگاه چینی کار را

آرامگاه چینی کار را

این بنای تاریخی که در سال ١۶۵٣ ساخته شده محل مخصوصی برای مراسم ترحیم بوده است. این مکان آرامگاه علامه ملا افضل خان دانشمند و شاعریست که نخست وزیر امپراطور مغول شاه جهان بوده است.

 

روستای کورای

روستای کورای

با رواج گردشگری روستایی در چند سال اخیر این روستا با جاذبه های دیدنی شهر آگرا اضافه شده است. از این روستا می توانید که در فاصله ی ١٠ کیلومتری شهر باستانی فاتح پور سیکری که در نزدیکی آگرا واقع شده است بازدید کنید.

ساکنان این روستای قبیله ای هستند که صاحبان خرس های رقصنده هستند که پس از آنکه که منبع در آمد آنان از این کار قطع شده است در حال تلاش برای کسب درآمد هستند.

 

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا از طرفی روبروی قلعه آگرا و از طرف دیگر مشرف به ایستگاه راه آهن قلعه آگرا قرار گرفته است این مسجد که به نام های مسجد آدینه و یا مسجد جمعه معروف می باشد یکی از بزرگترین مسجدهای موجود در هند می باشد

دیدگاهتان را بنویسید