بیشتر بخوانید

آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا

آمفی تئاتر آسپندوس آنتالیا

آنتالیا از شهرهای ساحلی و توریستی در ترکیه است که طرفداران زیادی به خصوص بیم مردم کشورمان دارد و هر سال افرادی زیادی به این شهر برای تفریح مسافرت می کنند. آنتالیا با آب و هوای خوبی که دارد و همچنین وجود اقامتگاه های لوکس و مکان های تفریحی از محبوبیت بالای بین علاقه مندان به تور ترکیه برخوردار می باشد  که اوقات خوشی را برای مسافران رقم خواهد زد. یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی آنتالیا آمفی تئاتر آسپندوس می باشد که با مسافتی کمی از شهر فاصله دارد و با اندکی دور شدن از ساختمان های مدرن و لوکس در قسمت شرقی می باشد و نزدیک به 7 کیلومتر از شمال شرقی آنتالیا قرار دارد.

آسپندوس-آنتالیا

آمفی تئاتر آسپندوس حدودا در قرن دوم میلادی در سال 155 ساخته شده است  زمانی که هیچ  نام و نشانی از شهری به اسم آنتالیا نبوده است و مربوط به دوران فرمانروایی مارکوس آئورلیوس آنتونیوس  امپراتور روم می باشد. بسیاری از مسافران تور آنتالیا که برای بازدید از آمفی تئاتر آسپندوس میروند در نظر اول  فکر می کنند که در یونان هستند  و معماری ابن بنا شبیه به معماری رومیان و یونیان می باشد. طراحی آمفی تئاتر آسپندوس به شکل یک نیم دایره می باشد که در قطری نزدیک به 96 متر ساخته شده است، این بنای تاریخی حدودا 12000 نفر ظرفیت دارد. همه مواد بکار رفته در ساخت آمفی تئاترهای رومی از جنس سنگ های برش داده استفاده شده است که در آن دوران توسط برده ها آن را بنا کرده اند. در زمان های گذشته آمفی تئاتر آسپندوس مکانی برای سرگرمی مردم بوده است که در آن گلادیاتورها به ایک دیگر به نبرد مشغول می شدند که بعدها با فروپاشی امپراتوری روم ، کم کم کاربری اصلی خود را از دست داد. این سازه تاریخی آنتالیا در گذشته از اصلی ترین بخش های شهر پامفیلیه بود و یک مکان مهم برای تجارت نمک، روغن و پشم حیوانات محسوب می شد. درآن دوران رودی پر آب به اسم یوریمدون از این ناحیه عبور میکرد  که کشتی و قایق ها از طریق آن، کالاها را به این طرف و آن طرف می بردند. به طور کلی این نواحی در زمان این پادشاهان، از رونق خوبی برخوردار بودند.

آسپندوس-آنتالیا1

با گذشت سالها و تقریبا از قرن 20 میلادی به بعد آمفی تئاتر آسپندوس بیشتر مکانی برای اجرای جشنواره های بین المللی و نمایش رقص های باله و اپرا تبدیل شد که دولت ترکیه از سال 1994 ساماندهی این مراسم ها را به عهده گرفت و جالب است بدانید که در اولین سالی که مراسم برگزار کردند نزدیک به 10،000 نفر به آمفی تئاتر آمدند و هنوز هم گاهی برنامه هایی از این دست در آمفی تئاتر آسپندوس برگزار می شوند.

باستان‌شناسی،  درای یک تئاتر رومی می باشد که به اندازه ای این بنای تاریخی خوب نگهداری کرده اند که امروزه موفق شده مقام اول را از این لحاظ در جهان به دست آورد.  تمام این تئاتر بازسازی شده است و قابلیت گنجایش 15000 نفر را دارد. آمفی‌تئاتر آسپندوس از جاذبه های گردشگری آنتالیا است که مورد بازدید تعداد زیادی از تاریخ دوستان قرار می گیرد و از بزرگ‌ترین تئاترهایی است که به دست رومیان در قاره اسیا ساخته شده است. خیلی از توریستها و مسافران تور آنتالیا که آسپندوس می آیند قصد دیدن از آمفی تئاتر آسپندوس را دارند ولی میتوانند با گشتن در این منطقه از مکان های دیدنی دیگری که وجود دارد نیز دیدن کنند برای نمونه تپه 40 متری آکروپولیس که انجا قرار دارد و در ان میتوان  آثار بجامانده از  یک معبد کوچک و آگورا  و یک محراب فواره‌ای است که در گذشته توسط ستون‌های محافظت شده سات را نیز مشاهده کرد.

آسپندوس-آنتالیا2

codinoob

دیدگاهتان را بنویسید