بیشتر بخوانید

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

آب‌انبار باسیلیکا سیسترن سازه‌ای با قدمتی از قرن ششم میلادی که آمیزه‌ای از تاریخ و داستان‌های عاشقانه را به نمایش می‌گذارد. شاید برایتان جالب باشید که بدانید بیش از ۸۰ آب‌انبار زیرزمینی در استانبول وجود دارند؛ اما باسیلیکا سیسترن بزرگ‌ترین آن‌ها است.

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن در منطقه سلطان احمد، قلب تاریخی شهر استانبول در کنار موزه و مسجد معروف ایاصوفیه قرار دارد.

فاصله آب‌انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن تا تنگه بسفر، حدود ۴۴٫۳ کیلومتر (یک ساعت و ۱۵ دقیقه) و تا میدان تکسیم، حدود ۴٫۲ کیلومتر (نیم ساعت) است. این آب‌انبار با فرودگاه آتاتورک استانبول ۲۰٫۳ کیلومتر (نیم ساعت) و فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول، ۴۸٫۴ کیلومتر (یک ساعت و ۱۰ دقیقه) فاصله دارد. آب‌انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن در نزدیکی دیگر جاذبه‌های مهم استانبول مانند کاخ توپکاپی، مسجد آبی و موزه باستان‌شناسی واقع شده است.

باسیلیکا سیسترن در مرکز شهر استانبول و محله سلطان احمد قرار دارد و درست روبه‌روی موزه مشهور ایاصوفیه است. پس اگر ابتدا ایاصوفیه را برای بازدید انتخاب کرده‌اید، کافی است به‌سمت جنوب غربی موزه حرکت کنید و تنها با پنج دقیقه پیاده‌روی خود را این آب‌انبار برسانید. دسترسی به باسیلیکا سیسترن بسیار ساده است و شما می‌توانید از هر کجای استانبول با اتوبوس، تاکسی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل شهری به این سرداب تاریخی بی‌نظیر بروید.

بسیاری از گردشگران میدان تکسیم را برای اقامت انتخاب می‌کنند. برای دسترسی به باسیلیکا سیسترن از میدان تکسیم، ساده‌ترین راه، استفاده از تراموای استانبول است که نزدیک‌ترین ایستگاه آن به تکسیم، ایستگاه کاباتاش (Kabataş Tramvay) نام دارد. ایستگاه تراموای کاباتاش با میدان تکسیم کمی فاصله دارد و شما می‌توانید این مسیر را با پای پیاده (حدود ۱۲ دقیقه) یا با قطار کابلی (حدود دو تا پنج دقیقه) طی کنید. اگر قصد دارید که سوار قطار کابلی شوید، به ایستگاه قطار کابلی تکسیم بروید و سوار خط F۱ شوید. پس از چند دقیقه در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید و یک دقیقه پیاده‌روی کنید تا به ایستگاه تراموای آن برسید. سپس سوار خط T۱ شوید و پس از عبور از هفت ایستگاه، در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. دو دقیقه دیگر پیاده‌روی کنید تا به باسیلیکا سیسترن برسید.

استفاده از باسیلیکا سیسترن در امپراتوری عثمانی ادامه نیافت و این سرداب برای مدتی طولانی به دست فراموشی سپرده شد. این بی‌توجهی تا اواسط قرن شانزدهم و سال ۱۵۴۵ میلادی ادامه پیدا کرد؛ زمانی که یک دانشمند و مکان‌نگار فرانسوی به نام «پتروس جولیوس» (P. Gyllius) به فرمان فرانسوای اول، پادشاه وقت فرانسه، به قسطنطنیه رفت تا درباره نسخ خطی و باستانی روم شرقی تحقیق کند.

وی در حال گشت و گذار در اطراف ایاصوفیه داستان‌هایی درباره یک چاه محلی به نام باسیلیکا سیسترن شنید؛ داستان‌هایی از زبان محلیان که ادعا می‌کردند آب مورد نیاز خود را از زیرزمینی وسیع در همان حوالی با سطل برداشت و گاهی نیز در آن مکان ماهیگیری می‌کنند.

آب‌انبار باسیلیکا سیسترن لوکیشن فیلمبرداری یکی از فیلم‌های مشهور ران هاوارد به نام «دوزخ» (Inferno) بوده است. این فیلم که فیلمنامه آن از رمان دن براون اقتباس شده است، در سال ۲۰۱۶ با هنرمندی بازیگران بسیاری چون تام هنکس اکران شده.

 

 

codinoob

دیدگاهتان را بنویسید